Co jsou niche parfémy?
Rozhodně žádný módní výstřelek. Byly tu vždy a vznikají stále nové. Receptury mnoha z nich se dědí z generace na generaci. Dlouhá desetiletí je používali jen opravdoví znalci. Nyní se konečně dostávají do popředí i na našem trhu a vymezují se vůči designérským vůním.
Niche jsou vůně pro opravdové milovníky parfémů. Na obrázku je Apres Vous od Alex Simone, která navozuje náladu setkání milenců v hotelovém baru na pláži.
Moře „nikových“ značek je velmi široké. Jsou jako bonbonky vytvořené jen z těch nejvzácnějších, a často také z velmi neobvyklých, ingrediencí. Mísí v sobě tradice a inovace. Některé zavánějí staromilstvím a jiné jsou zase hi-tech. Z těch nejznámějších značek můžeme jmenovat například: tradiční Creed, novátorská Escentric Molecules, elegantní Acqua di Parma, zářivá Amouage, emotivní Annick Goutal, ale je jich mnohem, mnohem víc.
Kde se tu vzali?
Od dob, kdy se používaly vůně především k obřadům ve formě kadidla, ušlo lidstvo dlouhou cestu. Významným milníkem byl vynález destilačního přístroje v Arábii v 10. století. Proto je tato oblast po celá staletí mekkou voňavkářství. Postupně se rozšířila paleta ingrediencí. Kde dříve kralovali myrha, cypřiše, jalovce nebo kosatce, levandule či fialky, přibylo pižmo a mnoho dalších vonných rostlin.
Díky rozšíření obchodních cest se začaly parfémy hojněji objevovat v Evropě zhruba ve 12. století. Parfumérské řemeslo se v Evropě plně rozvinulo v 16. století, kdy se staly vůně módním hitem. Královna Kateřina Medicejská nechala ve francouzském městě Grasse vybudovat první výrobnu. Pokud si vyjedete na výlet do Provence, určitě nezapomeňte navštívit Mezinárodní muzeum parfémů.
Destilační zařízení k výrobě parfému.
V 19. století nabralo voňavkářství nový směr, když se začaly vyvíjet vonné ingredience uměle. Rozšířil se prostor pro experimenty. Po neuvěřitelném úspěchu vůní jako Coty L'Origan nebo Chanel No.5 na začátku 20. století se do vývoje parfémů s vervou obul oděvní průmysl. Známé značky si nenechaly ujít příležitost rozšiřovat své jméno a zároveň přinášet nemalou část zisku do své pokladny.
Jaký je rozdíl mezi designérskými a niche vůněmi?
Hlavní rozdíl je v přístupu k tvorbě. Oba typy se řadí do luxusních produktů. Ty designérské vyrábí parfuméři na zakázku pro módní značky tak, aby vůně ladila s její image. Někdy se stává, že konkrétní návrhář zasahuje i do výroby vůně nebo flakonu. Ale není to pravidlem.
Důležitou motivací je prodejnost. Proto výrobci přináší každé dva roky novou vůni a v mezidobí několik limitovaných edicí. Kvantita jde pak logicky na úkor kvality. Ale některé designérské značky vyvíjí i speciální kolekce pro náročné zákazníky, které už můžeme zařadit do niche.S niche se musíte umět pomazlit.V případě vůní niche mluvíme o „haute-parfumerie“, kde jsou samy parfémy tím nosným produktem. Niche si nekupujete jen kvůli tomu, jak voní, ale také kvůli tomu, kdo a jaký příběh za ním stojí.
Parfémy francouzského designéra a umělce Alexandre.J v sobě ukrývají atmosféru Orientu a francouzské barokní architektury.
Kdo je tvoří?
Za tvorbou těch nejluxusnějších parfémů stojí umělci, kterým se říká „nosové“. Jsou posedlí hledáním nových vůní a neotřelých ingrediencí. Ve svých dílech zhmotňují emoce. Pečlivě vybírají každičkou nótu. Jen zhruba pět značek na světě si může dovolit mít vlastního parfuméra. Tvorba nové vůně trvá přibližně dva roky.
Jedním z nejznámějších nosů světa je Jean-Claude Ellena, který komponuje vůně pro dům Hermés. Nikdy nezapomenu na setkání s neuvěřitelně charismatickou s parfumérkou domu Cartier, Mathilde Laurent. Mistři jako oni dva překračují hranice běžné skladby parfémů.
Nos domu Cartier, Mathilde Laurent, vypráví, jak sestavovala vůni lilie od stonku až po okvětní lístky ve svém díle Baiser Volé (2011).
Jak je tvoří?
Nos skládá z jednotlivých ingrediencí akordy stejně, jako je hudební skladatel skládá z not. Jeho úkolem je najít dokonalou harmonii tónů i akordů. Klasicky se vůně skládá ze tří akordů. Tomu, který ucítíte jako první, se říká hlava. Obsahuje nejrychleji prchavé látky, takže vás omámí, ale vydrží jen několik minut. Akord srdce, tedy kompozice tónů ve středu vůně, zůstává vonět na pokožce déle. Dává vůni charakter. Nejdelší stopu v řádu hodin zanechává základní akord, který dává vůni hloubku. Jejich splynutí a střídání musí být dokonale harmonické.
Na niche musíte mít odvahu
…a trpělivost. Mezi tak jedinečnými kousky není jednoduché si vybrat ten svůj. Budete potřebovat čas a nejlépe nechat vůni působit několik hodin. V niche parfumerii nespěchejte. Nastříkejte si vůně a vraťte se klidně druhý den. Nebo si objednejte na internetu vzorky a zkoušejte vůni celý týden. Dobré niche prodejny a e-shopy je běžně prodávají.
Přejeme vám krásný voňavý týden.